Sunday, April 4, 2010

Enkel Ögon Tutorial

Ni trodde väl inte att jag skulle glömma detta som allt annat!
nänänä då trodde ni fel!

Denna tutorial är gjort med photoshop och jag lär bara ut photoshop knep. Skall annat program användas så kan jag inte hjälpa er, men hoppas ändå att grunderna kan få er på rätt köl.


1. Mallen är hämtad från second life's hemsida. Och här finns redan ett färdigt öga som man kan färga om bäst man vill. Men nu ska jag ju visa hur man ritar ett snabbt och enkelt öga!



2. Osynliggör alla extra lager så vi bara ser mallen för pupillet och iris.



3. Fyll i iris med valfri färg, rita en mörkare cirkel runt ytterkanten.




4. Rita dit pupillet (där kan storleken variera, jag använder mig av lika stor som mallen visar, men personligen blir det på tok för stort i spelet)



5. Dra smala streck runt ögat, variera storleken på penseln och dra inte raka streck utan runda dom lite som halvmånar.



6. Dra nulite större streck med en suddad pensel, och försök att inte dra dom hela vägen ut till kanterna.



7. Måla ett varv med en mörkare färg runt pupillet, det ger djup i ögat.



8. Här har jag fyllt i med ytterst lite ljuslila emellan alla "tjocka mörka streck" för highlight.



9. På med ljusreflektione roch voila!


Det här lätta ögat ritar jag på under 5 minuter...Vill man ha ett mer realistiskt öga får man såklart avancera en del men grunderna är desamma.

En annan lätt sak är att ta ett kort på sitt eget öga om man spärrar upp ögonen (detta såklart för att ögonlocket är ivägen annars) och sen klipper in detta i templates bilden. Lättare än såblir det nog inte :)

Vill du använda dig av ögat och ladda in det i spelet så är det lungt, bara du kontaktar mig först och berättar att du tagit det!

Ha det så kul och rita lungt!

-Wilder

No comments:

Post a Comment